Content: geen king, maar emperor!
Google heeft een grote stap gezet met het verbeteren van de kwaliteiten van zijn zoekresultaten. Wie hoog in Google wil komen, moet dankzij de zogeheten Panda Update voortaan hoogwaardige content bieden. Content was al ‘king’, maar is nu ‘emperor’!
De Panda Update heeft afgelopen jaar veel stof doen opwaaien. Het gebeurt weliswaar voortdurend dat Google zijn werkwijze aanpast, maar deze keer is er iets aan het algoritme toegevoegd. Bovendien is de invloed van deze toevoeging groot.
Kwalitatieve zoekresultaten
Waar het op neerkomt, is dat Google de relevantste content bovenaan wil tonen. Tot voor kort stonden namelijk regelmatig websites met slechte content bovenin. De beheerders van deze websites gebruikten – bewust of onbewust – technieken die er wel voor zorgden dat de website hoog in Google kwam, maar boden geen relevante content aan hun bezoekers.
Hierdoor kwam de gebruikerservaring op lange termijn bij Google (en andere zoekmachines) in gevaar. En dat kan nooit de bedoeling zijn! Websites die de relevantste content bieden, dienen bovenaan te komen. Het belang van content is daarmee toegenomen: van king tot emperor!
OK, content is dus belangrijk.. Maar wat betekent dat voor u?
Welke content?
Een belangrijk vraagstuk voor uw bedrijf is: welke content is interessant voor mijn doelgroep? En wat voor soort content ga ik maken? Teksten, afbeeldingen, video? Of een combinatie van dit alles?
En áls ik dat al weet, hoe zorg ik er dan voor dat mijn content goed te vinden is in de zoekmachine? Oftewel: op de eerste pagina van Google, en dan het liefst bij de eerste drie resultaten?
Het antwoord: door op de juiste manier zoekmachineoptimalisatie toe te (laten) passen! En dat wordt steeds complexer.
Universal search
Wellicht is het u al opgevallen: er verschijnen steeds meer verschillende soorten content in de zoekmachine. Als ik bijvoorbeeld het woord ‘bmx supercross’ intoets, zie ik het volgende:
Er verschijnen verschillende soorten resultaten: video’s, afbeeldingen en de ‘normale’ resultaten. Dit is het gevolg van ‘universal search’: het presenteren van verschillende soorten content door Google.
Hier dient u rekening mee te houden! ‘Gewone’ tekst blijft cruciaal, maar er is dus meer.
Social media speelt een duidelijke rol
En dan speelt er nog iets wezenlijks: Google betrekt zijn websitebezoekers steeds meer bij het beoordelen van de content. Op het moment dat websitebezoekers content gaan delen via social media, ziet Google dit dan ook als iets positief. Zeker als de websitebezoeker een autoriteit is op het vakgebied.
Maar dan moet de website wel zo in elkaar zitten, dat de content gemakkelijk gedeeld kan worden. Met andere woorden: is uw website gebruiksvriendelijk ingedeeld?
Andere criteria
Naast deze criteria kijkt Google ook naar de volgende factoren:
- Bounce rate – Dit is het percentage bezoekers dat direct weggaat van de pagina nadat ze erop zijn gekomen. Als je pagina’s met een hoge bounce rate hebt (laten we zeggen: 65% of meer), heeft dit een negatieve invloed op je vindbaarheid.
- Tijd op de pagina – Als een bezoeker lang op je pagina blijft, ziet Google dit als iets positiefs. Dit is namelijk een duidelijke indicatie dat de bezoeker de content op je website waardeert.
Samenvattend
Het ontwikkelen en implementeren van een goede contentstrategie wordt steeds belangrijker. Enerzijds om gevonden te worden, anderzijds om bezoekers te boeien. Daarnaast zien we dat daarbij verschillende online marketingmiddelen een rol spelen: van zoekmachineoptimalisatie tot webdesign en social media.
De complexiteit neemt daarmee enorm toe. Maar dat maakt ons vak steeds leuker!
Er zijn ongetwijfeld nog andere factoren die een rol spelen. Zijn er mensen met suggesties?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!