Goede website teksten: een specialisme!

‘Even’ de teksten voor uw website schrijven? Vergeet het maar! Zéker als u naast uw bezoekers ook Google wil overtuigen. Schrijven voor internet is een specialisme.

Dacht u dat uw website alleen bezocht wordt door mensen? Dan hebt u het mis. Er is namelijk nog een andere belangrijke bezoeker: de Googlebot. Een goede tekstschrijver houdt met beide ‘doelgroepen’ rekening.

1. Schrijven voor de Googlebot

Googlebot, de online robot van Google, bezoekt uw website geregeld om de inhoud van uw website te beoordelen. Tekst speelt daarbij een zeer belangrijke rol. Als de Googlebot een goed oordeel velt over de teksten, dan wordt de kans op een hogere positie bij Google groter. En dat betekent: meer bezoekers.

In het kort komt het hierop neer: Google ziet (berekent) aan de hand van verschillende criteria, waaronder de webteksten, waar een webpagina over gaat en voor welke zoekwoorden deze pagina relevant is. Het doel van Google is bij elke zoekopdracht zo relevant mogelijke informatie te tonen.

Een tekstschrijver weet waar Google precies naar kijkt en houdt daar rekening mee.

2. Schrijven voor mensen

Als Google eenmaal voor bezoekers op uw website heeft gezorgd, heeft de tekst een tweede functie: ervoor zorgen dat de bezoeker geprikkeld wordt om omzetgerichte actie te ondernemen, zoals een product kopen, een catalogus bestellen of zich inschrijven voor de nieuwsbrief.

Mensen die uw website bezoeken, maar geen actie ondernemen, leveren niets op. Sterker nog: ze kosten u geld. Ik zeg altijd gekscherend: ze nemen enkel bandbreedte van uw hostingpakket in beslag.

Prikkelen

Hoe zorgen we ervoor dat mensen geprikkeld worden om actie te ondernemen? Tja, daarop kan niemand een exact antwoord geven. Simpelweg omdat iedereen anders is. Enkele richtlijnen zijn echter wel te noemen, zoals:

  • Laat uw communicatieboodschap goed naar voren komen
  • Gebruik woorden en zinnen die overtuigen en verleiden
  • Probeer vakjargon zoveel mogelijk te vermijden
  • Maak de tekst makkelijk leesbaar, bijvoorbeeld met:
    • Een duidelijke structuur
    • Korte zinnen
    • Kleine paragrafen
    • Voldoende witruimte
    • Een lettertype dat ‘lekker’ leest
  • Verwerk actie-elementen in de tekst, zoals:
    • Een e-mailadres
    • Een telefoonnummer
    • Een link naar een formulier op uw website.

Op die manier kan tekst ervoor zorgen dat uw website gevonden wordt én dat uw bezoekers vervolgens precies doen wat u wilt.

Menselijk denken

Vroeger waren schrijven voor Google en schrijven voor mensen twee heel andere dingen. Er waren mensen die – bedoeld of onbedoeld – hun teksten zo schreven dat ze:

  • Uitstekend beoordeeld werden door de Googlebot
  • Slecht beoordeeld werden door mensen

Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Websites zijn er tenslotte voor mensen!

Daarom probeert Google met zijn manier van ‘denken’ (berekenen) steeds dichter bij het menselijke denkpatroon te komen. Bijvoorbeeld met de Panda Update.

Panda Update

Toen wij met z’n allen aan het genieten waren van onze vakanties, heeft Google belangrijke wijzigingen doorgevoerd in zijn algoritme. Het algoritme is een formule die de bepaalt welke resultaten getoond worden in de zoekmachines na het intoetsen van een zoekopdracht.

Een van de elementen die wordt meegenomen in deze formule is de tekst op de website. Met de Panda Update heeft Google met name op dat gebied zijn algoritme flink aangepast. Het gevolg: relevante informatie wordt nu nog duidelijker gewaardeerd.

Hoe? Dat leg ik in mijn volgende artikel uit. Daarnaast vertel ik wat de gevolgen van deze Google Panda Update zijn op uw online marketingstrategie.

Samenvattend

Zoals u ziet, komt er bij het schrijven van webteksten veel meer dan u in eerste instantie kunt bedenken. Het ontwikkelen van de juiste webteksten is dan ook geen overbodige zaak.

Heeft u zelf de kennis niet in huis? Dan kunt u overwegen om dit uit te besteden bij een specialist. Overigens, ik ben dat zelf niet. En reclame maken voor jezelf in een blog is not done. Ik werk wel met ze samen om effectieve SEO-campagnes te ontwikkelen, uit te voeren en te optimaliseren.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *